Oferta edukacyjna
Lekcje muzealne uwzględniają założenia podstawy programowej dla przedszkoli, szkół podstawowych i średnich zgodnie z wytycznymi Ministra Edukacji Narodowej. Obejmują zagadnienia dotyczące zarówno tradycyjnego rzemiosła zabawkarskiego, w szczególności ośrodka kieleckiego, jak i propozycje kreatywnych działań konstruktorsko-architektonicznych. Główną ideą oferty jest pobudzanie do kreatywnego myślenia i stymulowanie do samodzielnego działania. Poprzez dobór materiałów warsztatowych staramy się wzmacniać zachowania służące ochronie środowiska. Do realizacji zajęć używamy wyselekcjonowane surowce wtórne.
Wszystkie propozycje tematów lekcji są powiązane z eksponatami i wystawą stałą Muzeum Zabawek i Zabawy.
Obok zajęć edukacyjnych ciekawą ofertą są również warsztaty towarzyszące wystawom czasowym oraz weekendowe warsztaty rodzinne p.n. „Pasjonujące zabawki”. O tego typu zajęciach informujemy w zakładce Wydarzenia
CUDAKI I CACKA
Zajęcia inspirowane polską zabawką tradycyjną. Dzieci poznają proste mechanizmy wprawiające zabawki w ruch.
Czas trwania: 45 min.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową ze sprawnymi kończynami górnymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
KONIK BUJANY
Uczestnicy samodzielnie wykonają z przygotowanych szablonów konika na biegunach, a następnie go ozdobią.
Cele:
- poznanie prostych technik konstrukcji,
- ćwiczenie koncentracji,
- pobudzanie wyobraźni i myślenia kombinatorycznego,
- ćwiczenie małej motoryki (sprawność dłoni i palców);
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka; fizyczny: 6,7; emocjonalny: 3, 7, 8 ; społeczny:2, 4, 5,8; poznawczy: 1, 3, 8, 9, 11,12, 14,15;
PTASIE ŚNIADANIE
Uczestnicy samodzielnie wykonają ruchomą zabawkę – 2 ptaki dziobiące ziarna.
Cele:
- poznanie wybranych gatunków małych ptaków,
- poznanie prostych technik konstrukcji,
- ćwiczenie koncentracji,
- pobudzanie wyobraźni i myślenia kombinatorycznego,
- ćwiczenie małej motoryki (sprawność dłoni i palców);
Podstawa programowa:
obszary rozwoju dziecka; fizyczny: 1,2; emocjonalny: 3, 4, 7; społeczny:1, 4, 8; poznawczy: 1, 3, 5, 6,10,11, 12;
NA SKRZYDŁACH
W części warsztatowej uczestnicy samodzielnie wykonają bociana – podwieszaną ruchomą zabawkę z zastosowaniem mechanizmu linowego.
Cele:
- poznanie podstawowych mechanizmów konstrukcyjnych tradycyjnych drewnianych zabawek ruchomych,
- ćwiczenie koncentracji,
- rozwijanie kreatywności i myślenia technicznego,
- rozwój manualny,
- poznanie symboliki świata ptaków w kulturze tradycyjnej,
- kształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów znajdujących się w najbliższym otoczeniu;
Podstawa programowa: historia: I.1, I.5, II.5; technika: I.1, I.2, I.7, I.8, II.1, II.2, II.3, II.11, II.14, plastyka: II.1, II.3, III.2, III.3; wiedza o społeczeństwie:VII.5;
ARCHITEKTURA - STRUKTURY, KOMPOZYCJE, FORMY
Zajęcia edukacyjno-plastyczne inspirowane klockami, domkami i zabawkami architektonicznymi w zbiorach Muzeum. Dzieci poznają zasady planowania i projektowania. Celem zajęć jest wspieranie kreatywnego myślenia.
Czas trwania: 45 min.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową ze sprawnymi kończynami górnymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
DOMKI NIE TYLKO DLA LALEK
Plan zajęć: Zwiedzanie + warsztaty
W części warsztatowej (po zwiedzeniu ekspozycji) uczestnicy na makiecie z tekturowym szkieletem wykonają przy użyciu różnych materiałów, trójwymiarowy obiekt architektoniczny (np. dom dla zwierzątka, zabawki).
Cele:
- poznanie prostych technik konstrukcji,
- nauka organizacji przestrzeni,
- ćwiczenie koncentracji,
- pobudzanie wyobraźni
- ćwiczenie małej motoryki (sprawność dłoni i palców).
Podstawa programowa: oobszary rozwoju dziecka; fizyczny: 6, 7, 8; emocjonalny: 3,4,5,6,7,8,11; społeczny: 4,5,7, 8, 9; poznawczy: 1,3,8,9,11,13,14,19;
MALI ARCHITEKCI WIELKICH MIAST
Plan zajęć: Zwiedzanie +warsztaty
W części warsztatowej dzieci poznają podstawowe układy sieci ulic, warstwy miasta oraz wybrane elementy infrastruktury miejskiej. Uczestnicy na makiecie projektują swoje miasto. W projekcie muszą uwzględnić określone warstwy miasta, takie jak: mieszkalna, budynki użyteczności publicznej, zieloną strefę relaksu.
Cele:
- nauka planowania i organizacji przestrzeni,
- ćwiczenie koncentracji,
- pobudzanie wyobraźni przestrzennej i myślenia kombinatorycznego,
- ćwiczenie małej motoryki (sprawność dłoni i palców
Warsztaty realizowane pod patronatem MPEC w Kielcach.
Podstawa programowa:
fizyczny: I.1; emocjonalny: II.2, II.4; społeczny: III.5, ; poznawczy: IV.1, IV.6, IV.8, IV.11;
PRZYJAZNEMIASTO
Plan zajęć:
Uczestnicy na makiecie stworzą kompleksy zabudowy miejskiej wraz z elementami infrastruktury grzewczej. Ważnym aspektem zajęć jest poszerzenie wiadomości na temat emisji zanieczyszczeń oraz ochrony środowiska.
Cele:
- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność,
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia,
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.
Warsztaty realizowane pod patronatem MPEC w Kielcach.
Podstawa programowa:
Podstawa programowa: plastyka: I.2, II.3, II.7, II.1, technika: I.1, I.3, II.9, II.11, II.12, II.13, przyroda: I.3, II.7, VII.6, VII.9, historia: I.5, II.1, wiedza o społeczeństwie: I.6, VI.6,
GROMADA, PRECYZJA ŚWIĘTOKRZYSKA, - ZABAWKI Z KIELC
Zajęcia edukacyjno-plastyczne inspirowane tradycjami kieleckich spółdzielni zabawkarskich. W zbiorach Muzeum znajduje się bogata kolekcja zabawek wytwarzanych w trzech spółdzielniach: Gromada, Precyzja i Świętokrzyska. Na dorobku Krajowego Związku Spółdzielni Zabawkarskich, który mieścił się w Kielcach wyrosło Muzeum Zabawek i Zabawy.
Czas trwania: 45 min.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową ze sprawnymi kończynami górnymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
PRACOWITE MISIE
Dzieci wykonają grę planszową w technice pop-up (przestrzenna konstrukcja papierowa z ruchomymi elementami). Uczestnicy zajęć będą mieli też okazję do samodzielnego opracowania reguł gry..
Cele:
- rozwijane wyobraźni i małej motoryki,
- rozwijanie umiejętności strategicznych,
- nauka opanowania i cierpliwości,
- wyrabianie nawyków przestrzegania dyscypliny i reguł gry.
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka; fizyczny:4, 6, 7,8; emocjonalny: 2,3,4,7,8,9 ; społeczny:4, 5,6, 7,8,9 ; poznawczy: 1, 3, 4, 5, 6, 8,11,12, 14, 15, 19;
ZRÓB SOBIE ZABAWKĘ
Uczestnicy wykonają tzw. zabawkę segmentową- złożoną z wielu części, które można dowolnie zamieniać, ponownie składać w dowolnej konfiguracji. Zajęcia podkreślają potrzebę recyklingu odpadów.
Cele:
- zapoznanie z lokalnym dziedzictwem kultury materialnej (zabawkarstwo),
- pogłębianie świadomości przyczyn i skutków segregacji odpadów,
- poszerzanie umiejętnosci planowania i kreatywnej realizacji przedmiotu użytkowego
Warsztaty realizowane pod patronatem PGO w Kielcach.
Podstawa programowa:
obszary rozwoju dziecka; fizyczny: 1, 4, 5 ; emocjonalny: 3, 4, 6,7 ; społeczny: 4, 5, 6, 8 ; poznawczy: 1, 5, 6, 11,12 ;/
MEBLOWANIE
Plan zajęć:
Uczestnicy projektują i wykonują dowolnie wybrany rodzaj mebelka lub komplet mebelków. Do konstrukcji wykorzystywane są materiały z recyclingu i surowce wtórne.
Cele:
- zapoznanie z lokalnym dziedzictwem kultury materialnej (zabawkarstwo),
- pogłębianie świadomości przyczyn i skutków segregacji odpadów,
- rozwijanie umiejętności stosowania rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych..
Warsztaty realizowane pod patronatem PGO w Kielcach.
Podstawa programowa:
historia: I.1, I.2, I.5, II.3, II.5, III.1, plastyka: I.1, II.1, II.3, II.7, II.1, III.2, technika: I.1, I.7, II.1, II.2, II.10, II.11, II.14, wiedza o spoleczeństwie: VII.5
WEJDŹ DO GRY
Na ekspozycji znajduje się kilka przykładów, które stanowią punkt odniesienia do zajęć m.in. loteryjki lub historyczne zestawy gier.
Poziomy edukacji: szkoły podstawowe klasy 4-8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 45 min.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową ze sprawnymi kończynami górnymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
ZAGRAJ Z NAMI
Plan zajęć: Zwiedzanie + warsztaty
Uczestnicy m.in. historię kości do gry. Wszyscy poznają zasady jednej z gier, będą uczestniczyli w rozgrywkach,które stosują matematykę w praktyce
Cele:
- Promocja czytelnictwa, zainteresowanie literaturą i historią
- Uczestnicy nabędą umiejętności negocjacyjne i zastosują je w praktyce,
- Poprzez grę dzieci nauczą się planowania działań i kalkulować podejmowanie ryzyka.
Podstawa programowa:
Cele nauczania:
Geografia I.8. II.2. II.3. Historia I.4. I.5. II.1. II.2. Język polski II.4. Matematyka I.1. II.1. IV.3 WOS III.1. IV.3.
Treści nauczania
Geografia VII.14. X.16. Historia kl. IV V.6. kl. V-VIII IX.6. XI.5. XIII.3. XIX.2. Język polski IV.7. Matematyka kl. IV-VI II.1. III.5 XIV.3. XIV.6. kl. VII-VIII XII.2. XVII.1. WOS I.2. I.3. II.4
GRY FABULARNE
Plan zajęć: Zwiedzanie + warsztaty
Uczestnicy poznają ciekawostki związane z grami fabularnymi ich literackie i historyczne inspiracje. Poprzez grę symulacyjną uczestnicy sprawdzą się w roli przedsiębiorcy, co pozwali im zrozumie współczesne zjawiska z zakresu ekonomii.
Cele:
- Promocja czytelnictwa, zainteresowanie literaturą i historią
- Uczestnicy nabędą umiejętności negocjacyjne i zastosują je w praktyce,
- Poprzez grę dzieci nauczą się planowania działań i kalkulować podejmowanie ryzyka.
Podstawa programowa:
Cele nauczania:
Historia II.1. Język polski III.2. Podstawy przedsiębiorczości I.2. II.3. II.10. II.11. II. 13 III.1. III.10
Treści nauczania:
Geografia I.3. XI.2. Historia XXX.3. XXXI.1. Język polski II.3)5. III.1)8. Podstawy przedsiębiorczości I.2. I.3. I.6. I.7. III.2. IV.3. IV.9. IV.14 IV.17. IV.18.
WYŚLIJ ZAPYTANIE O WARSZTAT
Zajęcia edukacyjne dla grup zorganizowanych odbywają się od wtorku do piątku w godzinach od 9.00. do 14.00.
Wielkość grupy: do 25 osób, minimalna ilość uczestników: 10 osób.
Koszt udziału dziecka w zajęciach wynosi 20 zł od os. cena obejmuje wstęp na ekspozycję (Apteka Wyobraźni 10 zł).
Na wybrane zajęcia trzeba dokonać rezerwacji telefonicznej najpóźniej na tydzień przed planowaną wizytą lub wypełnić formularz.
Rezerwacja telefoniczna odbywa się od wtorku do niedzieli w godzinach 9.00. – 16.30. pod numerem telefonu 690 559 979 lub 41 34 337 06.
ZASADY KORZYSTANIA Z OFERTY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:
1. W przypadku rezygnacji z zajęć prosimy o wcześniejszy kontakt z muzeum.
2. Do muzeum należy przyjść ok. 10 minut przed godziną rozpoczęcia zajęć.
3. Jeżeli istnieje konieczność skrócenia zajęć, prosimy o powiadomienie prowadzącego przed rozpoczęciem spotkania.
4. Na grupy, które nie uprzedziły o spóźnieniu czekamy tylko 15 minut od momentu, gdy zajęcia powinny się rozpocząć.
5. Opiekun ma obowiązek przebywać na prowadzonych zajęciach. W wypadku
znacznego naruszenia ładu i porządku przez uczestników zajęć, prowadzący
może zakończyć je wcześniej. Opiekun ma obowiązek dbać o właściwe
zachowanie uczestników zajęć.
6. Muzeum zastrzega sobie prawo do odwołania lub zmiany tematu zajęć po wcześniejszym powiadomieniu zamawiającego.